Denne artikel omhandler oprindelse af Sociale Medier. Artiklen er skrevet i år 2014, hvor Instagram stadig var relativt nyt. Det er vigtigt at vide noget omkring sociale medier i forbindelse med at udarbejde en marketing strategi. Her vil der kortfattet blive redegjort for Instagram, samt konkurrerende sociale medier.
Instagram, lanceret i 2010, er et af de nyere sociale medier. På Instagram er den enkeltes opslag et billede med noget understående tekst og eventuelt et hashtag(s) taget med mobilen. Stort set alt aktivitet på Instagram foregår på mobilen. Instagram blev i 2012 købt af Facebook for en milliard dollars.
Instagram forventes at vokse sig betydeligt større de kommende år.
Facebook, lanceret i 2006, er et meget velkendt socialt medie, hvor markedsføringen gerne bygger på 2-vejs kommunikation. Dette kan foregå på flere måder: Gennem applikationer, som har potentiale for at skabe en ’viral’ effekt, da brugerne skriver og deler fx spil, konkurrencer og tests eller gennem virksomhedens egen Facebook side. Her kan der fx skrives opslag eller oprettes konkurrencer.
Man kan endvidere oprette annoncer på Facebook, hvor det er muligt at segmentere meget i dybden – demografi, geografi, og interesser.
Twitter, lanceret i 2008, er et socialt medie, der kom senere end Facebook. På Twitter kan man følge firmaer og personer, således man får informationer fra disse. Ved at følge personer og firmaer inden for en specifik branche, kan man holde sig opdateret på området.
Pinterest, etableret i 2010 er et hurtigt voksende socialt medie, der er blevet særdeles interessant de seneste år. På Pinterest kan brugeren ’bogmærke’ de ting som denne finder interessant i opslagstavler og dermed samle sine favoritbilleder, events, interesser og hobbyer og dele disse.
Hvis du søger hjælp i forbindelse med din online strategi, kan du med fordel kontakte en online marketing specialist. Læs mere om sociale medier.
Vurdering af Sociale Medier
Her perspektiveres til Porters konkurrencestrategier. Man bør altså behandle hvert enkelt sociale medie differentieret ud fra hvilken målgruppe som anvender dette.
Dette giver anledning til at benytte den forhenværende konklusion, hvor der tydeligvis er flere aktive kvinder end mænd på Instagram. Derfor vil den åbenlyse vurdering heraf være, at man bør udnytte de informationer til at skabe mere relevant indhold for forbrugeren. For at tage et andet eksempel, kan man på Twitter i højere grad lægge vægt på de produkter, som i højere grad er målrettet mænd.
Det skal forstås på den måde, at alle medier har hver deres potentiale. Det kommer i sidste ende an på hvem man ønsker at henvende sig til. I forhold til at få hjælp til din online strategi, bør du anvende en specialist, som har erfaring med at skabe vækst.