Denne beskrivelse af Makropol, kommer fra en opgave på Aalborg Universitet, og har derfor nogle elementer, der går udover virksomhedens oprindelse. Herunder blandt andet virtual reality.
Virksomheden Makropol er en dansk virksomhed, som har specialiseret sig i produktion af Virtual Reality (VR) videoindhold. Virksomhedens oprindelse fandt sted i år 2011. Makropol har med udgangspunkt i et bachelor projekt fra Mediehøjskolen fået til opgave, at udvikle et undervisningsforløb om FNs verdens mål for bæredygtig udvikling. Makropol er specialister i indholdsproduktion, og har tidligere fået hjælp til fra Aalborg Universitet i forbindelse med læringsteorier og læringsformer, da dette har har betydning for et af deres koncepter, da Danida efterspørger en udarbejdelse af en produktiv læringstilgang.
Produktkonceptet er i situationen således: Makropol har udviklet en VR sekvens, som har fokus på 4 af de 17 opstillede mål. Meningen er, at undervisere i historie, geografi og samfundsfag kan benytte VR til at undervise eleverne. Lærerne får en kuffert med et sæt Samsung Gear VR-briller, VR-video, høretelefoner, en begrænset lærevejledning og et klassesæt. Klassesættet indeholder en række opgaver, som er målrettet det fag, der undervises i. Når eleven får brillen på, så ser de en ung pige fra Sri Lanka, som viser rundt i sit hjem, og forklarer om sin hverdag, og nogle af de udfordringer som hun møder.
Søger du ydelser inden for videoindhold til virtual reality, læring og motivation? Så kontakt et professionelt VR bureau i dag.
Læringskonceptet af Makropol
Undervisningen vil foregå på den måde, at hele klassen introduceres for en film om Sri Lanka, og så skal de snakke om, hvordan de tror det er at være teenager i Sri Lanka. Derefter diskutere eleverne de materielle og kulturelle forskelle mellem Sri Lanka og Danmark, og efterfølgende hvad der ligner deres eget liv til forveksling. Derefter benyttes VR-brillerne til at præsenteres for en pige, der gennemgår 4 forskellige verdensmål:1) Bæredygtig energi, 2) Bæredygtige byer og lokal samfund, 3) Stop sult, og 4) Livet på land. Pigen fortæller, hvordan disse 4 verdensmål har en betydning i hendes liv og tilværelse. Efter filmen,får eleverne en konvolut med opgaver og oplæg til diskussioner som relatere til besøget i Sri Lanka gennem VR.
Forløbet skal lægge op til, at eleverne skal opnå viden og kompetencer inden for samfundsfag, geografi, historie og biologi med et tværfagligt perspektiv, omkring de mål som FN har opstillet om bæredygtig udvikling.
Søger du ydelser inden for virtual reality, læring og motivation, kan du med fordel anvende følgende link: VR Bureau.