Oprindelse af søgemaskineoptimering – SEO for begyndere
2016 dec 01 By Admin 0 comment

Oprindelsen af SEO (søgemaskineoptimering), startede i takt med, at søgemaskinerne opstod omkring år 1999. I den forbindelse blev det pludselig relevant at søgemaskineoptimere, som SEO også står for.

Søgemaskineoptimering er super vigtigt og afgørende område for dig, hvis du vil blive fundet på søgemaskinerne og have succes online. Dette gælder både for en webshop, blogs eller en anden form for hjemmeside.

Du vil i denne artikel forhåbentlig kunne blive klogere på søgemaskineoptimering, da denne artikel omhandler SEO for begyndere. Det vil være simple ting, som du straks selv vil kunne gå i gang med, men der findes også flere avancerede områder inden for søgemaskineoptimering, hvor det anbefales, at du får hjælp fra en professionel.

Lav selv din søgeordsanalyse i forbindelse med søgemaskineoptimering

Det første og et af de vigtigste begreber inden for søgemaskineoptimering er søgeordsanalyse. Det er en god og gennemarbejdet analytisk vurdering af, hvor mange søgninger der er på flere søgefraser om måneden samt hvor stor konkurrence der er inden for hvert søgeord. Det er hele denne søgeordsanalyse, der danner grundlag for, hvilke søgeord du bør optimere på din side og satse fokuseret på.

Du kan ved hjælp af flere værktøjer finde frem til disse søgeord, hvor du hurtigt kan danne dig et overblik over månedlige søgninger samt konkurrencen for dine søgeord. Et af de mest brugte værktøjer til hjælp er Googles eget værktøj ”Google Keyword Planner”. Det er super nemt at bruge og du vil ligeledes også kunne finde andre søgeord ved hjælp af fanen ”søgeordsidéer”.

Tilføj jævnligt nyt indhold til din side

Du bør i høj grad jævnligt tilføje nyt indhold til din side.

Søgemaskinerne bliver glade for nyt og godt indhold og du bør derfor jævnligt opdatere din hjemmeside, blog eller webshop med ny relevant tekst. Du skal dog ikke blot tilføje en masse ligegyldigt indhold til din hjemmeside.

Det skal naturligvis være relevant indhold, da søgemaskinerne også vægter det, i forhold til deres ranking af din side. Grammatiske og sproglige fejl, kan have en betydning, så sørg for at fjerne dem på din side eller få læst korrektur inden du tilføjer nyt indhold.

Optimer dine overskrifter med H-tags

Et godt også at starte hvis du er helt grøn på søgemaskineoptimering, men stadig gerne vil gøre hvad du kan selv, er at optimere dine overskrifter med H-tags. Det er et område, som du bør have fokus på, da det har en SEO-værdi for din side og ikke mindst giver et godt overblik for læseren på din hjemmeside. Der er fra H1 – H6 tags, men det er sjældent at man bruger mere end H1, H2 og H3-tags på ens hjemmeside, webshop eller blog.

Sørg ligeledes for aldrig at overdrive dit brug af H-tags, da det ikke vil øge din SEO-værdi for din side, selvom det gavner din side med H-tags. Det hjælper ikke at bruge f.eks. 2 eller 3 H1-tags på samme side, fordi det tilegner din side mest værdi.

Artiklen blev leveret af Anton Hoelstad som er ekspert i SEO