2017 sep 01 By Admin 0 comment

Dette indlæg omhandler oprindelsen af Electronic Arts, og er et uddrag fra en hovedopgave på markedsføringsøkonom fra 2013, som er lavet ud fra sekundær data. Forhåbentlig kan indlægget agere som inspiration til flere opgaver om EA fremtidigt.

Electronic Arts eller EA, er et stort amerikansk børsnoteret firma, som udvikler, markedsfører og udgiver computer-, konsol-, mobil- og Facebookspil. Oprindelsen af EA fandt sted i 1982, hvor firmaet blev grundlagt af Trip Hawkins og ledes fra det globale hovedkvarter, som er beliggende i Redwood, California [1]. I regnskabsåret 2013 omsatte EA for ca. 3.8 mia. USD, hvilket er 346 mio. mindre end sidste regnskabsår [2].

Værende en stor organisation på ca. 9000 ansatte verden over, har EA en lang række underliggende selskaber hvori disse er ansat. Herunder bl.a. EA SPORTS, EA Games, EA Maxis og Bioware. Disse selskaber har her tilhørende en lang række forskellige underliggende brands i form af blandt andet spil som The Sims 4 eller FIFA spillene.

EA Danmark kan betragtes som en relativt lille afdeling af EA, som primært eksisterer for at skabe exceptionelt lokalt indhold for forbrugerne, herunder bl.a. Danmarks største FIFA turnering, FIFA DM [3].

I dette nuværende globaliserede samfund, hvor antallet af sociale medier har været stødt stigende de sidste 5 år, er der mange muligheder inden for digital og social markedsføring for EA Danmark. Denne afhandlings formål, er at se nærmere på EA Danmarks fremtidige muligheder inden for markedsføring på det sociale medie Instagram.

Problemstilling for opgave om Electronic Arts problem, idea, light bulb

Mange virksomheder, herunder EA Danmark, benytter i dag Facebook i deres markedsføring. Facebook er højst sandsynligt det mest brugte sociale medie til digital markedsføring. Undersøgelser viser dog, at Facebook’s gennemslagskraft markedsføringsmæssigt svækkes betydeligt over de næste 2-3 år [4]. Det skyldes blandt andet de unges mindre brug af Facebook, da mange alternativer som løbende er blevet etableret med stor succes. Mange vælger enten en ’chat-app’ som fx Snapchat [5] eller også et socialt medie, herunder fx Twitter, Pinterest eller Instagram til at kommunikere ved hjælp af.

På grund af Facebook’s tilbagegang, er det derfor interessant at se nærmere på disse alternativer. I denne afhandling tages der udgangspunkt i Instagram, som klart er det mest interessante sociale medie for Electronic Arts Danmark, grundet dets størrelse i Danmark [6]. Instagram findes endvidere også interessant som følge af det stigende potentiale globalt i mobil marketing, hvor EA Danmark endnu ikke er aktiv [7].

Litteraturliste

  • [1] https://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_Arts
  • [2] http://files.shareholder.com/downloads/ERTS/3092606914x0x671716/B89EEE77-BFBD-446D-AC7D-8D98F64C5BAE/510163_002_Electronic_Arts_BMK.PDF
  • [3] http://www.ea.com/dk/news/danmarksmesterskabet-i-fifa-13
  • [4] http://ing.dk/artikel/princeton-ingenioerer-facebook-vil-miste-80-pct-af-sine-brugere-inden-tre-aar-165820
  • [5] http://www.nettendenser.dk/2013/01/13/hvad-er-snapchat/
  • [6] https://atcore.dk/blog/danmark-pa-facebook-2013/
  • [7] http://techpageone.dell.com/technology/advertisers-see-huge-potential-mobile-marketing/