2017 sep 06 By Admin 0 comment

Dette indlæg handler om AIDA-modellen, og dennes oprindelse, samt et mindre eksempel på brugen af AIDA-modellen. Oprindelsen af AIDA-modellen har forskellige kilder på sig, hvor nogle daterer helt tilbage før 1900. Nogle mener, at Frank Hutchinson Dukesmith, var den første til at benytte termet officielt i en artikel i 1904. I det følgende fremgår et eksempel på AIDA-modellen, hvilket kan anvendes til inspiration. Eksemplet er skrevet med udgangspunkt i en virksomhed, som skulle foretage en nærmere analyse af mulighederne for at anvende Instagram til online markedsføring i 2013. I forhold til inspiration, skal mange af punkterne uddybes yderligere. Anvend derfor kun følgende til inspiration.

Det er yderst vigtigt, at kommunikationen til de unge er struktureret rigtigt, således virksomheden opnår den ønskede positionering. Gennem AIDA-modellen, kan der for hvert afsnit i denne opstilles mål for kommunikationsprocessen. Herigennem vil markedsføringen i forhold til målgruppen være betydeligt mere målrettet.

Attention 

Det er afgørende at skabe opmærksomhed og kendskab. Dette vil blive bearbejdet i dette afsnit kaldet attention. For at opnå dette, er det yderst vigtigt, at vælge den rette promotion. Yderst vigtigt er det ligeledes, at markedsføringen er designet rigtigt, herunder visuelt og budskabsmæssigt.

Interest

Virksomheden, skal fange forbrugernes interesse. På dette niveau skal de tage stilling til om indholdet interesserer dem. Det er derfor vigtigt, at markedsføringen drejer sig om noget interessant for målgruppen, og ikke direkte Instagram eller virksomheden. Der skal være fokus på det som forbrugeren får ved tilstedeværelse ved event eller på selve Instagram i form af konkurrence. Det er en god idé f.eks. at bruge ordene ’’gratis’’ eller ’’bonus’’, da disse højst sandsynligt vil modtage folks interesse.

Desire

Når interessen er fanget, skal forbrugerne overbevises. Det gøres ved at skabe ’desire’/lyst. Eftersom det er noget som er gratis, er der højst sandsynligt skabt en del ’desire’ og den enkelte skal ikke bruge dyrebar tid på at finde noget billigere. Risikoen for at de når til det sidste punkt (Action), er derfor lav.

Action

Det er yderst vigtigt, at den enkelt ved hvorledes denne tager ’action’. Derfor skal det fremgå klart og tydeligt af markedsføringen, hvordan dette gøres. Alt efter om det er et event, en konkurrence eller lignende, kan Instagram med fordel benyttes. Fx ’’Følg os på Instagram ved at anvende dette link”. Eftersom der er mulighed for en masse indhold, hvor der indgår gode tilbud, er informerende og sjovt, bør der være høj sandsynlighed for at der tages action.

Artiklen er omkring oprindelse og et eksempel på AIDA-modellen, er leveret af Cortzen Digital.